23 Февраль 13:03
Все частіше покупки в інтернеті стають для нас буденною справою. Справді, це більш зручніше оформити онлайн-покупку, чим намагатися знайти те що потрібно в магазинах.
Але в той же час, з’являється все більше недобросовісних продавців. Після оплати товар не відправляють, замовляєш річ «як на картинці», а приходить зовсім інше. Чи отримуєш якість набагато гірше, ніж очікував.
Відповідно до пункту 8 статті 1 Закону України «Про захист прав споживачів», договір укладений на відстані – це договір, укладений продавцем (виконавцем) із споживачем за допомогою засобів дистанційного зв’язку. Якщо порівнювати правове регулювання відносин під час здійснення покупки в інтернеті та в звичайному магазині, то суттєвих відмінностей немає.
Адвокат, Керуючий партнер ЮК «Legal partner» Олександр Рябець розповів, як захистити себе та що потрібно знати про онлайн-покупки.
- Багато Internet-магазинів у себе на сторінках вказують: «повернення та обміну немає», «можливий обмін, повернення немає». Чи є це правомірним?
Відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів», протягом 14 днів з моменту оформлення покупки товар належної якості, який з будь-яких причин не сподобався покупцю, можна повернути або обміняти. Окрім товарів, які зазначені в Переліку товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню).
Тому, продавці на своїх сайтах та сторінках можуть писати все що завгодно, але повернути, обміняти товар у встановлений законом термін вони зобов’язанні. Якщо продавець відмовляється здійснити обмін чи повернення товару, то ці дії є неправомірними.
- Робота інтернет-магазину законна лише за наявності юридичних документів на підприємницьку діяльність.
Коли ви оплачуєте товар повністю чи робите передоплату, необхідно просити рахунок ФОП, а не здійснювати оплату на звичайну банківську карту.
Тому, що у разі подання позовної заяви на повернення ваших коштів та витребування неустойки, вам потрібно мати дані власника магазину (дані ФОП) і встановити зв’язок, що Ви дійсно сплатили кошти за товар цього магазину. А знаючи дані ФОП отримувача, ми завжди зможемо через відкриті реєстри отримати всю необхідну інформацію, включаючи адресу відповідача.
У разі, якщо Ви сплачуєте кошти на звичайну банківську карту, необхідну інформацію отримати значно важче.
- Часто буває, що після оплати продавець довго не відправляє товар, хоча вказав терміни відправки, натомість постійно пише: «технічні проблеми, відправка буде завтра/післязавтра» і так декілька тижнів, або ж взагалі зникає і не відправляє товар.
У цьому випадку, Ви вправі вимагати повернення коштів та відмовитись від товару.
Відповідно до частини 3 статті 9 ЗУ «Про захист прав споживачів», при розірванні договору купівлі-продажу, розрахунки із споживачем проводяться, виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору — в інший строк, за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.
Але ж, не завжди буває все так просто. Продавець або ж ігнорує Вас, або взагалі блокує.
Якщо протягом установлених строків продавець (виконавець) не здійснює повернення сплаченої суми грошей за продукцію у разі розірвання договору, споживачеві виплачується неустойка в розмірі одного відсотка вартості продукції за кожний день затримки повернення грошей.
Тому спочатку, Ви можете нагадати про це продавцеві, який не хоче повертати кошти за товар. Якщо це не допоможе, можете звернутися до суду і повернути не лише свої кошти, а й неустойку та, у разі залучення адвоката, кошти за надання правничої допомоги.
Зверніть увагу, що відповідно до ЗУ «Про захист прав споживачів», споживачі звільняються від сплати судового збору, коли звертаються до суду за захистом своїх прав.
- Як уникнути таких покупок у «недобросовісних продавців»? Декілька порад:
- Ознайомтеся зі сторінкою (сайтом) продавця.
Найчастіше недобросовісні продавці закривають коментарі (бо там можна написати поганий відгук), або ж відразу вказують «повернення та обміну немає»;
- Якщо Ви вперше замовляєте у цього покупця, то краще оберіть накладений платіж (оплата після отримання замовлення);
- Не бажано перераховувати кошти на приватні банківські карти.
Так ви позбавляєте себе можливості отримати чек за покупку і, у разі потреби, захистити свої права. Якщо ви все ж таки вирішили перерахувати кошти, то у полі «призначення платежу» обов’язково вкажіть, за що проводиться оплата і кому. Виписка з банку про здійснення платежу за певним призначенням та онлайн-переписка з продавцем можуть бути доказами, у разі виникнення суперечок;
- Переглядайте товар відразу на пошті, або у присутності кур’єра.
Якщо Ви помітили брак або дефект, або взагалі інший товар – Ви одразу повідомляєте продавця про це і відмовляєтесь від товару;
- Якщо у Вас виникла ситуація, де порушили Ваші права споживача, Ви можете звернутись до наших юристів. Телеграм: @legal_partner_law.