18 Январь 15:19
Народні депутати зареєстрували у Верховній Раді законопроєкт № 8359 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення проведення судового засідання у разі неможливості його повного фіксування технічними засобами в умовах воєнного чи надзвичайного стану».
Як зазначають автори законодавчої ініціативи, проєкт розроблено для забезпечення проведення судового засідання у разі неможливості його повного фіксування технічними засобами в умовах воєнного чи надзвичайного стану.
Депутати зауважили, що здійснення правосуддя безпосередньо не залежить від наявності у суді електроенергії, інтернет-зв’язку тощо, а їх відсутність не мала би суттєво впливати на хід судового розгляду. Проте проблема криється у положеннях процесуальних кодексів, які вимагають від суду здійснювати повне фіксування ходу судового засідання технічними засобами, що в умовах відсутності електроенергії стає неможливим (стаття 222 ГПК, стаття 247 ЦПК, стаття 229 КАС). Це призводить до безальтернативного оголошення перерв у судових засіданнях і навіть до їх відкладення, навіть у випадках коли суди об’єктивно мають можливість їх провести.
Крім того, відключення електроенергії призводить до того, що в окремих випадках можуть порушуватися умови статті 3 Закону «Про доступ до судових рішень», і суди позбавляються можливості вчасно внести судове рішення до Єдиного державного реєстру судових рішень.
Вищезазначені обставини вимагають невідкладного вирішення, наголошують народні обранці.
Що передбачають пропоновані зміни:
Проєктом передбачено доповнити ГПК, ЦПК та КАС положеннями про те, що в умовах воєнного чи надзвичайного стану, у разі об’єктивної неможливості здійснення повного фіксування судового засідання технічними засобами, хід судового засідання фіксує секретар судового засідання письмово у протоколі судового засідання, в якому відображаються істотні моменти розгляду справи в тій послідовності, в якій вони мали місце в судовому засіданні, а саме:
1) рік, місяць, число і місце судового засідання;
2) час початку судового засідання;
3) найменування суду, який розглядає справу,прізвище та ініціали судді, секретаря судового засідання;
4) справа, що розглядається, імена (найменування) сторін та інших осіб, які беруть участь у справі, дані про неможливість застосування технічних засобів фіксування судового процесу;
5) відомості про явку сторін та інших учасників справи, або їх неявку, причини відсутності та про вручення їм судових повісток;
6) відомості про роз’яснення сторонам та іншим особам, які беруть участь у справі, їх процесуальних прав та обов’язків;
7) розпорядження головуючого та ухвали, постановлені без виходу до нарадчої кімнати, а також відомості про оголошення ухвал, постановлених у нарадчій кімнаті, постанови;
8) заяви і клопотання сторін та інших учасників справи, які беруть участь у справі, хід їх обговорення;
9) основний зміст пояснень сторін, третіх осіб, їх представників та інших учасників справи, які беруть участь у справі, а також показання свідків;
10) подані докази, хід дослідження доказів, а у разі, якщо докази не додаються до справи, — номер, дата та зміст письмових доказів, а також ознаки і властивості речових, електронних доказів;
11) зміст судових дебатів;
12) відомості про оголошення рішення, ухвали, постанови;
13) роз’яснення сторонам та іншим учасникам справи, які беруть участь у справі, змісту рішення, ухвали, постанови, порядку і строку їх оскарження, а також права на ознайомлення з протоколом судового засідання та подачу на нього зауважень;
14) час закінчення судового засідання;
15) інші відомості, визначені процесуальними кодексами.
Такий протокол судового засідання складає секретар судового засідання протягом п’яти днів з дня закінчення судового засідання.
Учасники справи мають право ознайомитися з таким протоколом судового засідання та впродовж трьох днів з дня його складення подавати свої письмові зауваження щодо неповноти або неправильності його змісту, які долучаються до матеріалів справи.
Також проектом Закону запропоновано доповнити Закон «Про доступ до судових рішень» положенням про те, що в умовах воєнного чи надзвичайного стану, у разі об’єктивної неможливості внесення судового рішення до Реєстру, як виняток, суд вносить до Реєстру всі судові рішення і окремі думки суддів невідкладно за першої можливості, але не пізніше п’яти робочих днів з дня усунення відповідних обставин.
Джерело: Юрліга